Congres Vers Koelen in Beweging - Nieuws - KNVvK - Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koude

Nieuws

Congres Vers Koelen in Beweging

Wageningen UR

De keten van versproducten verandert en dat heeft invloed op de koeling. Daarover gaat het congres ‘Vers Koelen in Beweging’ dat op donderdag 16 juni in Wageningen wordt gehouden. Veranderingen in de keten worden in gang gezet door onder meer nieuwe afzetconcepten, de ultraverstrend en de zwaardere eisen die gesteld worden aan houdbaarheid.

Vers is steeds belangrijker
Versproducten nemen een steeds grotere plek in bij het dagelijkse eten van consumenten en voor supermarkten zijn ze dé margemakers. Nieuwe verkoopconcepten als Hello Fresh en de AH Allerhande Box winnen aan populariteit, en ook hierin speelt vers een belangrijke rol.

Maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn wat de klok slaat. Consumenten staan wantrouwend tegenover voedsel en 40 procent van het verse voedsel wordt uiteindelijk niet geconsumeerd. De meeste verspilling vindt plaats in de keten. Ondernemers moeten ook stappen richting duurzaamheid zetten. Dit alles maakt duidelijk dat er forse uitdagingen liggen voor ondernemers in de hele versketen.

Congres

Het congres Vers Koelen in Beweging dat bij Wageningen UR wordt gehouden gaat over de koeling door de hele versketen heen. Voor alle schakels komen de ontwikkelingen van koeling aan bod. Ook is er volop aandacht voor technische innovaties. Dit betekent dat het congres bedoeld is voor een brede doelgroep: elke professional die te maken heeft met het koelen van versproducten. Van installateurs tot voedselverwerkers, van koel- & vriesvervoerders tot kwaliteitsmanagers.

Het congres wordt afgetrapt door de trendwatchers Anneke Ammerlaan en Gerard Rutte. Ammerlaan geeft vanuit consumententrends haar visie op de koudeketen en op de manieren van koelen en verpakken. Ultravers ziet zij als een belangrijke trend. Ikea speelt daar met het nieuwe koken en bewaren op in. De tegenhanger van ultravers is koelvers, waar supermarktorganisatie Coop in gelooft, met alles verpakt in plastic en lang houdbaar.

Supermarktbattle

Rutte gaat in op de strijd die supermarkten in de komende jaren voeren om de maag van de klant. Dat doen ze op twee fronten: in winkels en online. Versproducten spelen daarin een grote rol. Rutte geeft zijn visie op hoe partijen in de koelversketen zich in de ‘supermarktbattle’ kunnen onderscheiden.

Diverse workshops

Na de plenaire lezingen van Rutte en Ammerlaan kunnen deelnemers aan het congres twee workshops naar keuze volgen. Er zijn sessies over onder meer nieuwe verpakkingen, milde conservering om producten langer vers te houden, ontwikkelingen in de keten en de koudetechniek, aangescherpte supermarkteisen ten aanzien van registratie van handelingen in de productie en logistiek en de praktijk van de internationale logistiek van bloemen en groente.

Voedselderving

Eric Prieur, directeur cold chain sustainability van Carrier in Frankrijk, sluit het congres af. Hij gaat in op de te grote voedselderving in de versketen. De Fransman daagt bedrijven uit om daar gezamenlijk een vuist tegen te maken. Het congres biedt gedurende de pauzes en de afsluitende borrel met hapjes volop gelegenheid tot netwerken.

Informatie over het congres Vers Koelen in Beweging:

·       Locatie: Gebouw Orion van Wageningen UR
·       Datum en tijd: donderdag 16 juni, ontvangst van 13:00 tot 13:30
·       Organisatie: Vakmedianet (Uitgever van onder andere RCC K&L, Distrifood
        en Misset Horeca) en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koude.
·       Meer informatie, complete programma en aanmelden:
        www.verskoeleninbeweging.nl

berichtdatum: 16-06-2016

« terug naar overzicht